
V průběhu června byl u Srlínského mlýna zbourán stoletý most. Probíhající stavba nového, železobetonového mostu nyní přechází se zpožděním do závěrečné fáze. Aktuálně jsou zabetonované základy, pilíře a mostovka. Nyní budou probíhat dokončující práce a Rada Jihočeského kraje rozhodla o prodloužení termínu dokončení stavby o 33 dní. Více informací z výstavby a novém termínu dokončení se dozvíte v následujícím článku.
Po dokončení demolice 21.7.2025 bylo zahájeno vrtání pilotů. Celkem bylo během jednoho týdne vyvrtáno deset vrtů o průměru 900 mm, které tvoří základy mostu. Ve spodní části jsou piloty vetknuty do skalnatého podloží. V průběhu vrtání byly do vrtů okamžitě umisťované ocelové výztuže a betonová směs.
Na přelomu července a srpna již docházelo k odbagrování zeminy u pilotů společně s prohloubením základů pro betonáž podkladních betonů obou základových pilířů. Jakmile byl podkladní beton realizován a vytvrdl, byla horní část pilotů očištěna na ocelovou konstrukci pro možnost provázání s výztuží základových patek mostu. Konkrétně došlo k vybourání betonu mezi ocelovou výztuží pilotů nad horní hranou podkladních betonů.
Po očištění ocelové výztuže jednotlivých pilotů došlo k armování základových patek a provázání ocelové výztuže s výztuží pilotů. Tímto provázáním výztuží dojde ke spojení jednotlivých stavebních konstrukcí (pilířů se základy). Jakmile bylo armování dokončeno, došlo na šalování základových patek.
Nejprve bylo provedeno bednění základové patky na břehu u vodního mlýna. To bylo dokončeno 10.8.2025 a již 11.8.2025 byla tato patka zalitá betonem. Následně došlo k odšalování a realizaci bednění a betonáží základové patky na břehu od vesnice. Ve druhé polovině srpna byly obě patky dokončené. Následovalo šalování menších základových patek opěrných zdí vytvářející břehy pod mostem.
Kompletní základy (patky mostu i patky opěrných zdí) byly 28.8.2025 bez bednění a na břehu od mlýna probíhal zásyp spodní základové konstrukce. Totéž se následně odehrálo na druhém břehu. Dále došlo k realizaci kamenného obložení, vytvoření břehů pod mostem u obou základových pilířů (3.9.2025).
Po dokončení obložení bylo nutné provizorní štětovnicové stěny buď odstranit nebo je po realizaci mostu podmořským řezáním uřezat pod hladinou říčky Smutné (u dna říčky pod mostem). Realizační společnost MI Roads a.s. předložila vedení Jihočeského kraje cenovou nabídku za podmořské řezání s informací, že se podaří při odstranění štětovnic po dokončení mostu termín realizace dodržet. Zástupci kraje na nabídku nepřistoupili a požadovali úplné odstranění štětovnicových stěn. Po zamítnutí podmořského řezání následovala žádost realizační společností o prodloužení termínu dokončení stavby.
Jakmile bylo jasno o dalším postupu, došlo k realizaci provizorních hrází. Ty měly za úkol zajistit, že nebude horní hrana základů mostu pod běžnou výškou hladinou vody v říčce Smutné. Vytažení štětovnic proběhlo ve dnech 16.-18.9.2025. Následovala pokládka betonových panelů na provizorní hráze a vytvoření ložné plochy pro ocelové nosníky pod bednění mostovky. Ty byly na betonové panely usazeny dne 24.9.2025 a mohlo začít šalování klenuté mostovky a pilířů mostu.
Šalování mostovky bylo nad ocelovými nosníky zahájeno 29.9.2025. Během čtrnácti dní bylo spodní bednění a vnitřní bednění pilířů mostu dokončené a mohlo být zahájeno armování mostových pilířů i mostovky. Armování je velice důležitá část výstavby mostu, protože jednotlivé výztuže přenášejí zatížení z mostovky přes pilíře do základů. Konkrétně ocelová výztuž pomáhá přenášet svislé zatížení od mostovky i dopravy a vodorovné zatížení od větru, brzdných sil nebo přírodních živlů (zemětřesní, povodně, atp.). Kompletní armování ocelové výztuže pilířů a mostovky bylo dokončeno a zabedněno 22.10.2025.
Betonáž budoucího mostu vážícího kolem 400 tun byla realizována v pátek 24.10.2025. Pro realizaci byly připraveny dvě mobilní betonové čerpadla. Záložní stálo na břehu od Srlína a aktivní na břehu od vodního mlýna. To dorazila na betonáž až od Hořic v Podkrkonoší krátce po šesté hodině ranní. První domíchávač s betonem k ní nacouval krátce před osmou hodinou ranní. V 10:00 byl zabetonovaný pilíř na břehu u mlýna a kolem 13:30 pilíř na břehu od vesnice. Následně začala betonáž mostovky. Ta byla dokončena několik minut po čtvrté hodině odpolední. Celkem bylo na monolitickou betonáž mostovky a pilířů potřeba dvacet 9tunových domíchávačů betonu.
Většina bednění mostovky a pilířů vydrželo na mostě pouze do neděle 26.10.2025, kdy začala jeho demontáž. V průběhu dne došlo na odšalování většiny bednicích desek. Zbývající desky byly demontovány v rámci pondělí 27.10.2025. V rámci bednění zůstalo pouze spodní bednění mostovky s podpůrnou konstrukcí. Bednění je zachováno z důvodů zrání betonu v mostovce a navazujících pracích na krajích mostu.
Od 28.10.2025 budou probíhat navazující práce. Mezi ně patří realizace hydroizolace hlavní konstrukce mostu. Armování, šalování a betonáž říms mostu. Betonáž roznášecí desky vozovky mostu. Zásypové práce u základů mostu. Realizace kamenných obkladů břehů mostu a schodišť pod most. Terénní úpravy vtokových a výtokových částí mostu a terénní úpravy v okolí mostu. Provedení zábradlí a asfaltové vozovky na mostě.
Po dokončení všech stavebních prací dojde k úklidu staveniště, zařízení staveniště a uvedení všech využívaných prostor do původního stavu (před zahájením stavby).
Dne 23.10.2025 zasedala Rada Jihočeského kraje. Během zasedání schválila prodloužení termínu výstavby mostu v Srlíně u mlýna o 33 dní do 12.12.2025. Dále odsouhlasila změnový list ke smlouvě o dílo na vícepráce ve výši 2 263 327,83 Kč bez DPH a na méněpráce ve výši 1 874 897,25 Kč bez DPH. Celkový příplatek činí 388 430,58 Kč bez DPH. Prodloužení termínu a navýšení částky za realizaci díla bylo zasmluvněno dodatkem č. 1 ke smlouvě o dílo SDL/ODSH/106/25.
Ing. Zdeněk Souhrada
zdenek.souhrada@mlynsrlin.cz
Mlynář v Srlínském mlýně
Srlínský mlýn
Srlín 25
398 43 Bernartice
Czech republic
Tel.: +420 728 464 299
ubytovani@mlynsrlin.cz
Srlínský mlýn
Srlín 25
398 43 Bernartice
Czech republic
Kontakty
Tel.: +420 728 464 299
ubytovani@mlynsrlin.cz